Importanta sucurilor naturale in alimentatia copiilor: interviu Anca Alungulesei

Importanta sucurilor naturale in alimentatia copiilor: tot ce trebuie sa stii intr-un interviu cu Anca Alungulesei.

Draga Anca,

Iti multumim pentru timpul acordat si pentru dorinta de a impartasi mamicilor Smartparent cateva lucruri despre minunatiile sucurilor naturale.

Asadar, prima intrebare este legata de etapa diversificarii. Care este primul suc de fructe care ar trebui introdus in alimentatia bebelusului? Dar de legume?

Sincera sa fiu, eu sunt acum in etapa in care ma pregatesc pentru diversificare, impreuna cu fetita mea Maria. Spun impreuna deoarece este extrem de importanta preferinta pe care o are bebelusul pentru anumite alimente. Iar datoria noastra ca parinti este sa fim atenti la acest aspect si sa le oferim ceea ce le place si sa-i invatam sa le iubeasca si pe cele care le plac mai putin.

Desi pana acum nu m-a preocupat foarte tare subiectul diversificarii, iata ca, de ceva vreme ma documentez asiduu asupra acestui subiect. Parerile sunt, ca in orice, impartite. Sunt teorii care spun ca ar trebuie sa incepem diversificarea bebelusului cu fructe, altii care spun ca trebuie sa incepem cu legume si o a treia categorie, ne sfatuiesc sa incepem diversificarea cu cereale. Din punctul meu de vedere, a treia categorie (cerealele) se afla chiar pe ultimul loc in topul preferintelor mele. Deci pot sa mai astepte. Iar dintre legume si fructe, inclin catre legume, din mai multe considerente. Unul dintre ele ar fi acela ca imi doresc ca fetita mea sa deprinda gustul legumelor inainte de a se indragosti de gustul dulce al fructelor. Iar un altul este acela ca, desi fructele au foarte multe vitamine si minerale, contin si foarte multa fructoza. Iar corpul uman trateaza fructoza ca fiind zahar. Deci, din punctul meu de vedere, legumele sunt mult mai prietenoase pentru organism. De aceea as prefera sa le bea sub forma de suc, iar fructele sa le consume sub forma de fruct.

Insa, intrebarea care ne apare imediat in minte este urmatoarea: cum sa-i facem pe copii sa bea sucuri din legume? Sau chiar sucuri din legume verzi? Deoarece gustul legumelor nu este atat de dulce ca laptele (fie el matern sau cel praf) trebuie sa ajutam bebelusul sa accepte sucul din legume, si nu sa-l respinga. Astfel, cred ca o varianta buna ar fi ca copilul sa primeasca intai suc de mar, care oricum este dulce si apoi sa introducem treptat, in sucul de mar, diverse legume. Insa, cand spun legume, nu ma refer la morcov. Ma refer in primul rand la verdeata (spanac, salate, kale, patrunjel, mangold si abia apoi radacinoase). Sfatul meu este, dragi mamici, sa luati decizia in cunostinta de cauza, si de comun acord cu medicul pediatru. Si daca nu sunteti de acord cu parerea pediatrului sau aveti nelamuriri, sa gasiti pe cineva care va poate raspunde la toate intrebarile, astfel incat, sa alegeti in cel mai bun mod pentru puiul vostru. Nu uitati sa va ascultati instinctul matern.

 Am dori sa ne spui, pe scurt, care sunt beneficiile acestor sucuri pentru copii. De ce ar trebui o mamica sa le introduca in alimentatia copiilor?

Beneficiile sunt nenumarate, insa trebuie sa fim, bineinteles, foarte atenti cu cantitatile. Mai ales in ceea ce priveste sucurile din fructe. Motivul pentru care sucurile din legume sunt foarte benefice atat pentru adulti, cat si pentru copii, este acela ca legumele sunt constructorii si regeneratorii celulelor organismului. Ele contin toti aminoacizii, mineralele, sarurile, enzimele si toate vitaminele de care corpul nostru are nevoie. Si mai ales un corp care trebuie sa creasca si sa se dezvolte armonios.

Astfel, toti acesti nutrienti se transfera si in suc.

In functie de varsta celui mic, care este cantitatea de suc recomandata pentru un bebelus? Dar pentru un copil la gradinita sau un scolar?

Bineinteles, cantitatile difera de la copilas la copilas si de la o varsta la alta. Pentru inceput, cand se trece la diversificare si bebelusul este inca hranit cu lapte, mesele din sucuri nu trebuie sa inlocuiasca mesele din lapte. Acesta este un aspect foarte important. Se incepe cu cateva ligurite, pentru a se obisnui cu gustul si apoi, treptat, se mareste cantitatea. Atentie insa! Daca ii oferiti copilul suc doar din fructe, acesta trebuie indoit, de fiecare data cu apa, deoarece poate fi prea puternic pentru copilul din cauza continutului mare de fructoza. Insa, pe masura ce scadem cantitatea de fruct si crestem cantitatea de verdeata putem sa scadem cantitatea de apa, deoarece verdeata are capacitatea de echilibra indicele glicemic ridicat al fructelor.

Copilasii mai mari, pot bea o cantitate mai mare de suc, in functie, bineinteles de putinta, pofta si dorinta lor. Datoria noastra, ca parinti, este sa-i ajutam sa invete sa iubeasca legumele si, implicit, sucurile din legume. Daca va intrebati cum sa faceti asta, sa stiti ca puterea exemplului si placerea si preferinta parintelui de a consuma legume, functioneaza cel mai bine. Deci, sfatul meu este sa beti si voi suc din legume cot la cot cu copiii vostri.

Am si o rugaminte la voi. Nu mai transferati copilului vostru programe si prejudecati personale de genul “eu nu-i dau suc verde pentru ca oricum nu l-ar bea” sau “stiu sigur ca copilului meu nu-i place broccoli. Deci nu mai are nici un rost sa-i dau”. Este foarte importanta informatia mentala pe care o transmitem copilului, chiar bebelus fiind. Astfel vom ajunge sa avem un copil exact cum l-am programat: nu va dori niciodata sa bea un suc verde sau un copil caruia nu-i place broccoli sub nici o forma.

Este sezonul racelilor. Exista un ingredient care sa ne ajute sa ne interim imunitatea?

Sigur. Exista multe. Fructele de padure sunt adevarate “farmacii” naturiste care lupta impotriva racelilor: catina, afinele, murele. De asemenea, produsele stupului sunt iarasi aliati ai sistemului imunitar, Insa, atentie cu ele deoarece se dau copiilor de peste 1 an si abia dupa ce s-a verificat toleranta/intoleranta. Alti aliati de nadejde sunt citricele (lamaile, portocalele, kiwi).

La final te rugam sa ne impartasesti o reteta de suc care, din experienta ta, este foarte iubita de copii.

Va voi lasa aici o reteta care este, de fapt, pe jumatate suc si pe jumatate smoothie, dar care este iubita atat de copii cat si de adulti.

Stoarcem 2-3 portocale si punem zeama obtinuta in cana unui blender. Peste sucul de portocale adaugam 1 mana de spanac. Amestecam cateva secunde. Atentie, este foarte important timpul de amestecare a legumelor si fructelor in blender deoarece, cu cat amestecam mai mult, cu atat exista riscul ca, prin incalzirea blenderului sa se incalzeasca si ingredientele din el. Si, astfel, sa se piarda vitaminele si in special enzimele. Gustul pregnant si parfumat de portocala va acoperi cu succes gustul de spanac. Acesta este doar un exemplu insa acasa va puteti juca cu astfel de retete. 1 fruct si o mana de frunze verzi, stoarse sau amestecate cu ajutorul blenderului. Insa nu uitati faptul ca, natura este atat de diversa in roadele ei tocmai pentru a beneficia si noi de ele. Nu va blocati in 2-3 fructe si 2-3 legume. Cu cat sunt mai diverse combinatiile cu atat exista sansa ca, copilasul nostru sa nu se plictiseasca si sa il ajutam, de la varsta foarte frageda, sa iubeasca gustul natural si, astfel, sa asimileze cat mai multi nutrienti si vitamine in stare pura.

Anca Alungulesei, fondator RawCoco, prima cofetarie-ceainarie raw-vegan din Romania, expert in nutritie, trainer in alimentatie raw vegan si autor carte “Sanatate la pahar”

anca-alungulesei

RAWCOCO

Str. Constantin Aricescu, nr. 50A, sector 1, Bucuresti, 021.230.34.24 / 0743.032.228

www.rawcoco.ro

www.facebook.com/RawCocoBucuresti

www.youtube.com/c/RawCocoRomania

Comentarii “Importanta sucurilor naturale in alimentatia copiilor: interviu Anca Alungulesei”

Your email address will not be published. Required fields are marked *